Saturday, December 29, 2012

2012 - terugblik+ vooruitzicht 2013

Het eind van 2012 is in zicht, goed moment om het afgelopen jaar te evalueren.
In dit jaar heb ik erg veel geleerd over een gezonde levensstijl. Is het me gelukt om dit ook geheel door te voeren? Nee... je levensstijl veranderen is toch moeilijker dan gedacht. Dit neemt niet weg dat ik nog steeds geloof dat het mogelijk is om te veranderen.

Na de kerstdagen, vol met koolhydraten (suiker) voelde ik me echt niet lekker. Ondanks dat je veel eet merk je dat je lichaam tekort heeft aan goede voedingsstoffen. Je vult je lichaam met lege calorieen. Aan het eind van die feestdagen voelde ik me misselijk, uit balans en toe aan een nieuwe start.

Gezonder leven is waarschijnlijk nummer 2/3 op de lijst van voornemens voor 2013. Een voornemen  is niet verkeerd maar het is wel goed om een plan te hebben. Dus als het voornemen is om gezond te leven.. hoe wil je daar praktisch invulling aan geven?  Die invulling zal voor iedereen anders zijn.
Ik wilde zelf niet wachten tot 1 januari om weer de draad op te pakken met goede voeding en heb daarom besloten om 28 december al van start te gaan.

Het eerste wat ik heb besloten is om geen suiker meer te eten.
Best radicaal moet ik zeggen. Voor mij werkt het namelijk het best om helemaal niet te nemen. Met geen suiker eten bedoel ik het volgende: geen bewerkte suiker (rietsuiker, basterdsuiker, kristalsuiker, glucose, dextrose, honing, agave, .........etc). Hoe zit het met fruit? De eerste tijd sowieso geen fruit met veel suikers (bananen, dadels). Blauwe bessen, aardbeien en frambozen zijn voorbeelden van fruit die ik wel zal eten.

I quit sugar - inspiratiebron 1


Suikerwijzer - Website over een leven zonder suiker - incl recepten
                        Beinvloeding van emoties door suiker?


Het tweede punt is om weinig koolhydraten te eten.
Koolhydraten zitten bijna overal in waardoor je je voedingsopties drastisch inperkt. Voor mij is dat geen probleem omdat ik heb gemerkt dat je ook heel goed zonder kan. Rijst, granen, aardappels, veel soorten fruit, brood en zoetigheid laat ik dus staan. Top 10 voedsel met hoogste hoeveelheid koolhydraten

Mocht je willen weten wat ik dan precies wel eet dan raad ik je aan om te kijken naar het tabje: what I ate. Hier zal ik zo nu en dan opzetten wat ik een bepaalde dag heb gegeten. zie dit als een inspiratie voor jezelf, niet als een advies om dit precies zo op te volgen. Ga op zoek naar een levensstijl waar je je prettig bij voelt.. and stick to it. Een nieuw begin begint bij een beslissing om tot actie over te gaan. Ik hoop dat je de moed hebt gevonden om zelf ook weer de draad op te pakken als dat nodig is.


Food Pyramid




No comments:

Post a Comment